Wish rabattkod

Aktuella Wish rabattkoder och erbjudanden för november 2020

Gå till wish.com

Andra besökare tittade även på

Wish

Wish är en av världens största plattformar där människor över hela världen kan handla alla sorters produkter till väldigt låga priser!

När e-handelssajten Wish slog upp sina portar under 2010 så var det nog inte så många som trodde att det skulle komma att bli en av världens mest populära tjänster för att köpa och sälja produkter. Vad som särskiljer Wish från många andra sajter är att de inte själva säljer produkter, utan endast agerar som en mellanhand mellan säljare och köpare.

På så sätt är de en sorts handelsplats där säljare kan erbjuda produkter till en väldigt bred marknad och riktigt låga priser.

Något som är unikt med just Wish är att de till tillämpar automatiserade algoritmer för att matcha användarnas köpmönster med utbudet. Detta innebär att man som potentiell köpare automatiskt presenteras med ett flertal produkter som kan tänkas motsvara ens intresse.

Med andra ord behöver man inte söka på nyckelord eller granska kategorier bara för att hitta saker som man kan tänkas vilja ha. Denna sorts intuitiva shopping har gjort Wish oerhört populärt, och många uppskattar att man kommer i kontakt med produkter som man helt enkelt inte visste om att de ens fanns.

Wish och dess historia

Ursprungligen så lanserades Wish under varumärket ContextLogic. Med ekonomiskt stöd från amerikanska katalogjätten Yelp så lanserade Polsk-Kanadensiska programmeraren Piotr Szulczewski.

Efter en del inledande framgångar så valde han att i samarbete med Danny Zhang att döpa om projektet till Wish, och även göra det mer mobilorienterat för att möta den växande efterfrågan på app-baserade handelsupplevelser.

Men till skillnad från dagens Wish så var den dåtida tjänsten endast en sorts internetbaserad önskelista som letade upp erbjudanden som motsvarande ens önskemål.

Med tiden blev det uppenbart att internet-handeln var i en enorm expansionsfas. Och att det inte fanns några sajter som var tillräckligt smidiga att faktiskt tillfredsställa de behov och önskemål som såväl köpare som säljare faktiskt hade. Dessa insikter, samt en vilja att i större utsträckning bli en del av internet-handeln, gjorde att de helt och hållet omvandlade sajten till att bli en heltäckande köp- och säljplattform.

Då fick säljare möjligheten att erbjuda sina varor till försäljning direkt via på plattformen mot att Wish tog en viss avgift. De valde även att i stor uträckning prioritera mobiltelefoner och surfplattor, till följd av att en stor del av internetanvändandet kommit att ske på mobila enheter, vilket gjorde att sajten blev väldigt lättillgänglig.

  • Wish lanserades 2010 och var ursprungligen en onlinebaserad önskelista. Därav namnet.
  • Efter omstrukturering blev det en e-handelsplattform för köpare och säljare.
  • Wish är numera en av de mest populära webbplatserna för shopping i hela världen.

Förändringarna visade sig verkligen ligga i tiden, och antalet användare sköt i höjden. På kort tid kom Wish att bli världens mest populära shopping-app och företaget blev något utav såväl en uppstickare som en handelsjätte.

Vad är egentligen Wish?

Även om många har kommit att se Wish som en helt vanlig onlinebutik så är detta i väldigt stor uträckning missvisande. Anledningen är så klart att Wish inte säljer egna varor utan bara erbjuder en plattform för köp och sälj. Detta innebär att utbudet helt och hållet varierar utifrån vad personer faktiskt väljer att sälja.

Men då det är en så pass välanvänd plattform så matchar utbudet i princip samtliga andra handelssajter, och kan man vara säker på att hitta det mesta där. Man kan se Wish som en sorts marknadsplats där människor från hela världen möts för att köpa och sälja varor.

Hur använder man Wish?

En stor del av det som har gjort Wish populär är att sajten är oerhört enkel att använda. Det enda som krävs är att man skaffar ett konto eller loggar in. Detta sker genom att man registrerar sig direkt på plattformen med hjälp av en e-postadress, eller loggar in direkt via Facebook eller Google. Därefter får man åtkomst till hela utbudet och kan beställa fritt.

Wish för säljare

Om man vill börja sälja på Wish så måste man skaffa ett säljarkonto. På senare tid har deras kriterier för säljare kommit att bli en aning mer strikta, och numera godtar de bara tillverkare, varumärkesägare, återförsäljare och skapare som kan styrka sin rätt att saluföra det de vill sälja. Även om detta kan låta komplicerad så är det i de flesta fall inget hinder för den som vill sälja varor på Wish.

Wish gör att man når ut till ett stort antal potentiella köpare runt om i världen.

Däremot får man inte sälja några varor som finns på deras lista över förbjudna produkter. Det kanske främsta förbudet handlar om piratvaror, vilket har varit ett av sajtens återkommande problem. Vill man komma igång med att sälja på Wish så ska man välja att skapa ett säljarkonto.

Därefter är det bara att sätta igång med sin försäljning. Att sälja på Wish har blivit populärt då sajten ofta anses erbjuda avsevärt mycket bättre villkor än jämförliga handelsplatser.

Wish för köpare

De flesta personer som intresserar sig för Wish gör det för att sajten erbjuder ett stort antal varor. Och detta innebär att de flesta personer som planerar att skaffa ett konto faktiskt är köpare. När man besöker sajten, eller startar appen, så får man direkt en förfrågan om att skaffa ett konto.

Något som är väldigt enkelt är att man även kan logga in direkt med hjälp av Facebook eller Google. På så sätt kan man som köpare komma igång direkt.

Köpare runt om i världen har talat sitt tydliga språk och gjort Wish till en av de internationellt sett mest populära handelsplattformarna. Man har enorma möjligheter att köpa riktigt prisvärda produkter. Och ofta är tillgången på såväl märkesvaror som annat väldigt stor. Att snabbt och enkelt kunna navigera hela utbudet med hjälp av sin telefon, surfplatta eller direkt i webbläsaren.

Då man granskar utbudet utifrån säljarnas bilder så får man snabbt en visuell uppfattning om vad som erbjuds och kan utan problem bearbeta en stor mängd produkter för att hitta precis vad man är ute efter. Detta gör att Wish bjuder på en shoppingupplevelse som är avsevärt mycket bättre än vad andra tjänster kan erbjuda.

Smidig app och enkel hemsida

Wish finns tillgängligt båda via deras app och direkt via hemsidan. Appen går att använda på såväl Android- som iOS- och iPadOS-baserade enheter. Många anser att denna fokus på en app-baserad shoppingupplevelse är en av de främsta anledningarna till att Wish har fått ett så pass stort genomslag bland använder runt om i världen.

Men om man hellre fördrar att använda sin webbläsare så går det lika bra då de har arbetat intensivt med att göra även hemsidan riktigt smidig och lättanvänd. En av Wish egenarter är att de har valt att fokusera nästan uteslutande på vad de kallar en visuell shoppingupplevelse.

Det innebär att säljare uppmuntras marknadsföra sina produkter med bilder snarare än produktbeskrivningar. Tanken är att bilderna i bättre utsträckning förmedlar produkternas känsla och egenart.

Hur lång är leveranstiden?

Wish ställer väldigt höga krav på säljare när det kommer till deras förmåga att leva upp till förväntningar på snabba och smidiga leveranser. Men leveranstiderna kan i väldigt stor utsträckning variera beroende på vilket land som varorna skickas i från.

I bland så erbjuds extra snabb leverans om man är villig att betala för det. Detta kan i många fall innebära att man har sin vara inom loppet av någon vecka. Men vid standardleverans så bör man vara beredd på att vänta åtminstone några veckor. Något som är bra med Wish är att man lätt kan se hur lång den uppskattade leveranstiden är.

Därför kan man alltid vara säker på när man får sina varor. I många fall så har man möjligheten att få dem väldigt snabbt.

Wish i Sverige

Då Sverige har en väldigt lång tradition av e-handel och internetanvändande så var det inte särskilt konstigt att Wish snabbt blev väldigt populära. Under lång tid har sajten varit något utav ett förstahandsval i landet.

Men de uppmärksammades kanske mest i medierna i samband med att de under 2017-2018 blev det första företaget som valde att samarbeta med Sverige avseende moms och hanteringsavgifter för försändelser utanför EU. Detta gällde de så kallade Kinapaketen som tidigare var möjliga att momsfritt få skickade till Sverige från Kina. Efter ett antal förändringar så var detta däremot inte längre möjligt.

Wish blev den första tjänsten som automatiserades momspåslaget, vilket gjorde att svenska köpare slapp hanteringsavgifter och på ett enkelt sätt kunde beställa varor från länder utanför EU.

Wish är ett av de smidigaste sätten för svenskar att beställa varor från säljare utanför Europeiska Unionen.

  • Med Wish kan man alltid vara säker på vad slutkostnaden bli, och slippa dyra överraskningar.
  • Sedan 2019 pågår i begränsad utsträckning tester med att möjliggöra leverans till fysiska butiker.

Sedan dess har Wish stegvis expanderat på den svenska marknaden och har även på senare tid börjat erbjuda sina varor via butiker med så kallade Wish-ombud. Idén är att man som svensks ska ha möjligheten att beställa varor och få dem levererade direkt till en butik.

Detta är något som sedan 2019 pågår i begränsad omfattning, och om efterfrågan är stor planerar Wish att ytterligare utöka detta projekt. Detta innebär att Wish ser Sverige som en framtidsmarknad, och att de med största sannolikhet kommer att erbjuda allt fler och mer intressanta tjänster för svenska användare i framtiden.

Är Wish bättre än andra liknande plattformer?

Det går ju knappast att kringgå faktumet att det numera finns ett enormt antal e-handelsplattformar och sajter som erbjuder köp och sälj. Detta gör att det blir en högst befogad fråga huruvida Wish är bättre än övriga. Först och främst så är det värt att konstatera att det ofta handlar om personliga preferenser huruvida man tycker att en viss webbplats är bättre än någon annan.

Men rent objektivt sett så är det ett faktum att Wish hör till en av de mest populära handelssajterna på internet. Detta är skäl nog för att anse att de åtminstone är minst lika bra som de övriga populära alternativen.

Något som gör att Wish sticker ut ur mängden är dels att de har valt att prioritera sin app, för att erbjuda en riktigt mobil shoppingupplevelse, samt att de har ett intuitivt shoppingsystem som bygger på inspiration, rekommendationer och förslag snarare än aktivt sökande efter prylar man letar efter.

Detta har gjort att många föredrar Wish då man har möjligheten att komma i kontakt med ett stort antal produkter som man annars inte skulle överväga att köpa. Men på det stora hela är det mycket en fråga om personliga önskemål och preferenser som avgör huruvida man tycker att Wish är den bästa plattformen för elektronisk handel.

Är det enkelt att använda Wish?

Många har kommit att uppskatta Wish just för enkelhetens skull. En stor del av de personer som använder Wish gör det med hjälp av den app som finns tillgänglig för iOS-, iPadOS- och Android-enheter. Denna gör det oerhört enkelt att granska det breda utbudet av varor och beställa helt utan problem.

Något som är väldigt enkelt med Wish är att man för en detaljerad överblick över de faktiska kostnaderna för att få varan levererad. Det betyder att man aldrig behöver oroa sig för tilläggsavgifter eller oväntade pålägg.

Ett stort antal andra sajter har till skillnad från Wish präglats av ett stort mått av osäkerhet gällande vad slutpriset för varor egentligen blir. Detta har handlat om allt i ifrån oklara fraktkostnader till otydligheter gällande moms och importavgifter.

Från Wish sida har det varit ett målmedvetet arbete att röja bort allt tvivel gällande vad saker och ting egentligen kommer att kosta. Därför har inte minst svenskar fattat stort tycke för sajten.

  • Wish har en av marknadens mest lättanvända appar.
  • Med mobilanvändning i fokus så är det väldigt lätt att beställa från Wish.

Att de har valt att prioriterat mobilupplevelsen är knappast en slump. Detta är för att möta moderna användares förväntningar på att var som helst, när som helst och utan problem kunna köpa varor precis där de befinner sig.

Denna så kallade intuitiva shoppingupplevelse anses av många vara något utav framtidens melodi och något som allt fler förväntar sig.